söndag 4 juli 2010

Midsommar passerade och vi klev in i Juli

Tiden springer ifrån mig. Jag fattar liksom inte att det är sommar för vi har inte haft några riktiga varma sommardagar. Och när man börjat jobba och som jag varit helt död på kvällarna så orkar man inte hitta på några somriga saker heller.
Midsommar var det i alla fall sol och rätt varmt, om än blåsigt. Vi fick möjlighet att duka och sitta och äta nere i pergolan. Vi fick upp "gardiner" på sidorna och det gjorde att det känns som en mysigare miljö än tidigare.
Pergolan med (nästan färdiga) gardiner


Kärlek i midsommartid


Mitt trädgårdsland har tagit form.
Det är lite små detaljer kvar - så som att lägga antingen bark eller grus på ett ställe där jag lagt ut markväv (eller min mamma lagt ut det om det ska vara helt sant). Och så rensa lite ogräs som har vågat sig upp.



Jag älskar dessa sklyltar som jag har till kryddorna. Min sambo köpte dem till mig på Granngården.

Marit har hjälpt till med att vattna.
Hon var nere på bryggan och fiskade abborre och kom då på att hon måste ha en skylt som det står "FISK" på, så att fåglarna vet vart de kan komma och äta. Sagt och gjort, skylten står fortfarande kvar men fisken är slut!


Jag grundmålade den gamla byrån med en mörkgrå färg och har efter det målat den samma härliga turkosa färg som på min sekretär.



Jag tror den kommer att bli jättefin när den är klar. Förhoppningsvis lite åt samma håll som möblerna på Indiska.

En kväll begav sig min kära sambo och jag ut på vattnet med den lilla lilla träbåten som vi ska ha som släpjolle efter Tärnan. Vi hade en elmotor och två åror. Det gick inte snabbt men vi tog oss fram.
När idéen föddes hos min kära var det vindstilla men när vi kommit ut en bit upptäckte vi att det börjat blåsa.
Tanken var att vi skulle runt en udde och in i en kanal som går mot Brändön. Där var det faktiskt mer vindstilla.
Och vad får jag till min glädje se i vattnet! Fullt av gula näckrosor. Det kastade mig många år tillbaka i tiden, till när man var ute med ekan på sjön hos mormor och morfar. Jag brukade plocka näckrosor, gula och vita. De är så vackra och luktar så gott!
När vi vände tillbaka så möttes vi av ännu mera blåst och större vågsvall. Jag var ganska blöt när vi kom i land men jag hade ju fått med mig en näckros. Så slutet gott allting gott!

2 kommentarer:

  1. Vilket underbart paradis ni bor i!! Vilken dröm!
    Jaja, kanske min dröm blir en sanndröm en dag. :D
    Kram på er!!
    //Sabina

    SvaraRadera
  2. Även här har du läsare! :-)
    Förresten, Diggiloo är på tisdag.

    SvaraRadera

Välkommen att lämna en kommentar!

Om mig

Mitt foto
Jag heter Malin och bor ute vid havet i Luleå. Jag älskar att pyssla, renovera och inreda. I min blogg får du följa min vardag med allt från tankar om livet,inredning, renoveringsprojekt och familjeliv.

Etiketter