lördag 12 mars 2011

Energibrist och tjuvar

Vad är energi egentligen?
Något som är värdefullt och något som är dyrt. Det har säkert alla insett när elräkningarna kommit den senaste tiden. Fy fasen vad dyra elräkningarna varit!
Energi är också något som är en bristvara och något som man ständigt vill ha mer av.
Jag känner mig rätt tom på energi, ungefär som ett dåligt laddat batteri.


Jag är en person med ett stort samvete - oftast dåligt sådant. Det tar väldans mycket energi.
Allt man kan tänkas ha dåligt samvete för har jag dåligt samvete för.
Mår jag dåligt, finns det alltid de som har det värre. Jag lyckas aldrig uppnå den perfektionism som jag eftersträvar, varken personligt eller materiellt.
Jag har tusen saker som jag vill göra - men som aldrig blir av pga av att jag inte har tillräckligt med ork och energi - och detta ger mig dåligt samvete.
Jag försöker jobba på detta. Försöker intala mig själv att se saker positivt. Att min inställning faktiskt gör skillnad i hur jag mår och ser på saker.
Vissa dagar går det bättre, andra sämre.
Jag vet att en stor orsak till min energibrist är smärta. Jag har haft problem med min arm längre än jag riktigt fattar själv. Över 10 år faktiskt, vilket inte bara är ofattbart utan också helt jävla oacceptabelt. Jag ska inte spy galla över sjukvården även om den till stor del (i mitt fall) varit usel. Men på sista tiden har jag faktiskt hittat några guldkorn. Även om det tog lång tid och krävdes mycket energi. Men jag är på rätt väg nu - det känner jag.
Men oron som jag känner inför det hela tar också energi, om än inte lika mycket.
Nåväl, vad kan man göra själv i form om att spara energi. Jo, man kan släcka i rum man inte är i, man kan använda lågenergi lampor osv.
Men det jag främst ville komma till är att göra slut med energitjuvar. Personliga sådana.



Alla har kanske personer i sin omgivning som tar energi av dig men inte ger dig något tillbaka. Personer du är vän med.
Jag har haft sådana vänner. Och jag har alltid känt mig olustig och irriterad när jag har pratat med dem.
Personer som jag inte lyckats greppa riktigt. Som slinker undan från förklaringar, som gnäller, klagar och missförstår.
Jag har gjort slut med några för jag har inte lust, tid och energi att vara irriterad och tömmas på energi varje gång jag har kontakt.
Jag mår bättre efter jag tagit det beslutet.
Tro mig - det gör skillnad!

1 kommentar:

  1. Sista delen utav ditt inlägg är så klockrent och det gav mig nu en riktig spark i baken att det är dags att göra någonting åt min situation!

    SvaraRadera

Välkommen att lämna en kommentar!

Om mig

Mitt foto
Jag heter Malin och bor ute vid havet i Luleå. Jag älskar att pyssla, renovera och inreda. I min blogg får du följa min vardag med allt från tankar om livet,inredning, renoveringsprojekt och familjeliv.

Etiketter