måndag 24 januari 2011

Dag 3 - Vad jag ville bli när jag blev stor

Fråga 1 - När blir man stor?

Jag är 35 år (helt ofattbart, måste upprepa det om och om igen) och jag vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir "stor".
Som läget är idag skulle jag kunna tänka mig följande:
* Hemmafru

* Driva en supercharmig och gammeldags lanthandel

* Fotograf

* Kriminaltekniker

* Psykolog med inriktning på ämnet ovan

* Ha en inredningsbutik

* Bonde

* Författare


Det var en blandad kompott det där.

Det sägs ju att inget är omöjligt. Och det är det inte heller. Däremot så finns det saker som står lite ivägen på vissa håll. Som att man inte har behörighet att söka vissa utbildningar, pga av ämnen man har för låga betyg i eller inte läst tillräckligt länge.

Åldern kan också stå ivägen. Skulle jag t.ex. vilja bli läkare så skulle jag nästan vara pensionär innan jag läst in och läst upp ämnen och betyg, kommit in på läkarlinjen, gått den, praktiserat och så slutligen blivit läkare. Så lagom till pensionen då.

Sen bor man lite "off". De flesta utbildningar kräver att man förflyttar sig söderut under studieperioden. Det vill jag inte. Vi har hus, min sambo har jobb och jag vill inte göra en flytt ensam.
Jag har en dröm om att skriva en bok. Det kan jag göra medan jag är hemmafru. Det krävs inga betyg eller speciella förkunskaper för det (hemmafruandet alltså).

När jag var liten så ville jag bli busschaufför. Jag skulle bjuda alla passagerare på center (godiset) när de klev ombord.
Jag hade nog blivit stans populäraste busschaufför!
Farmor har berättat att hon och farfar, en nyårsafton fick sitta på sängen i blå rummet och "åka buss" med mig. De missade Grevinnan och betjänten, stackarna. Och inte blev det nån chaufför av mig, trots deras uppoffringar.

När man läser boken "Mina vänner", en sån bok man hade med sig i skolan och alla fick fylla i namn, vikt, intressen, vad de ville bli osv, så står det flygvärdinna på 99% av tjejerna.
Det ville jag naturligtvis också bli under en period.
Varför vill alla tjejer någon gång bli flygvärdinna?

Det är lite kul med den här bilden, både stolen och bokyllan står här hemma hos mig nu!

Carolas genombrott på 80-talet väckte lusten att bli artist. Det blev jag inte heller. När jag blev äldre ville jag jobba inom film och TV. Helst ville jag bli skådespelare. Jag jobbade faktiskt med film och TV under några år. Men det är allt som oftast projektanställningar och man ska alltid vara på jakt efter nästa jobb. Det blir jobbigt i längden.

Så nu står jag här, 35 år gammal. Vad ska jag göra?
Vilken är den tidigaste åldern man kan gå i pension?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna en kommentar!

Om mig

Mitt foto
Jag heter Malin och bor ute vid havet i Luleå. Jag älskar att pyssla, renovera och inreda. I min blogg får du följa min vardag med allt från tankar om livet,inredning, renoveringsprojekt och familjeliv.

Etiketter